Ponowne podejście do tematu ciasta w kształcie jajka.

Ciasto-pisanka – czyli ale jaja!

/
0 Comments

Ponowne podejście do tematu ciasta w kształcie jajka.

Rok temu, gdy dopiero zaczynałam swoją przygodę z dekorowaniem tortów, stworzyłam takie oto koszmarki:


Rodzina (a szczególnie najmłodsi) była zachwycona, ja widziałam zbyt wiele do poprawy, więc postanowiłam, że w tym roku znów spróbuję zmierzyć się z jajem i wyjść obronną ręką. Myślę, że rezultat nie jest taki zły :)
Jest to kolejne ciasto w stylu „niespodzianka”, tym razem z komorą pełną truskawek z kremem z białą czekoladą. Niestety, nie mogę Wam pokazać, jak wygląda w przekroju, musicie poczekać, aż zrobię bis na tegoroczne święta. Również nie mam zdjęć z procesu produkcji, ale postaram się opisać dokładnie wszystkie kroki.

Potrzebujesz:

Na ciasto:
270g miękkiego masła
480g cukru
5 jajek
280ml mleka
450g mąki
1 łyżkę proszku do pieczenia
¼ łyżeczki soli
1 łyżeczkę ekstraktu waniliowego

Na krem:
400g białej czekolady
200ml kremówki 36%

Do przełożenia:
200g truskawek, pokrojonych na małe kawałki
100g białej czekolady
150ml kremówki 36%

Dodatkowo:
½ porcji lukru królewskiego w dowolnych kolorach (np. z tego przepisu)
200g masy cukrowej w dowolnym kolorze

Ciasto:
1. Masło zmiksuj z cukrem, aż będzie puszyste i białe.
2. Przesiej mąkę, proszek i sól przez sitko, wymieszaj dokładnie w osobnej misce.
3. Do ubitego masła dodawaj jajka, na przemian z łyżką mąki. Miksuj dokładnie między etapami.
4. Po wbiciu ostatniego jajka dodawaj na przemian mąkę i mleko, 3 razy mąkę (pierwsza i ostatnia partia), dwa razy mleko. Na koniec dodaj ekstrakt. Gotową masę podziel na pół, każdą część około 30 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza lub do suchego patyczka. Ja użyłam foremki 18x30cm.

Krem:
1. Czekoladę połam, przełóż do miski. Kremówkę zagrzej, ale nie gotuj. Gdy zacznie parować, zalej czekoladę i zostaw na 2-3 minuty.
2. Dokładnie wymieszaj krem, aż cała czekolada będzie rozpuszczona. Jeśli będzie taka potrzeba, podgrzewaj ją w mikrofalówce przez 15s, mieszając w międzyczasie. Możesz dodać barwniki spożywcze lub zostawić krem w naturalnym kolorze. Zostaw w lodówce na minimum godzinę, aby zgęstniał.

Nadzienie:
1. Przygotuj krem tak, jak w poprzednim punkcie. Poczekaj, aż przestygnie i dodaj truskawki, wymieszaj. Odstaw, aż będzie potrzebny.

Przygotowanie jajka:
1. Poszukaj w Internecie schematu jajka, ja użyłam takiego. Wydrukuj i wytnij.
2. Schłodzone ciasto podziel na 2 blaty, przyłóż schemat jajka i ostrym nożem odetnij nadmiarowe rogi, wyrównaj kształt.
3. Część kremu przełóż do rękawa cukierniczego. Dolny blat posmaruj cienką warstwą. Na grubszym końcu jajka wyciśnij dowolnej wielkości okrąg z kremu – to będzie nasz zbiornik na truskawki. Dodaj drugą warstwę, aby był nieco wyższy. Środek wypełnij kremem z truskawkami.
4. Dolny blat pokryj górnym. Delikatnie ścinaj cienkie warstwy ciasta, aż osiągniesz zaokrąglony kształt jajka. Pokryj ciasto cienką warstwą kremu i włóż do lodówki, aż zastygnie,
5. Nałóż pozostały krem i wygładź powierzchnię ciasta. Ponownie zostaw w lodówce, aż zastygnie.
6. W międzyczasie, na blacie posypanym obficie cukrem pudrem, rozwałkuj cienko masę cukrową. Wyjmij ciasto z lodówki, masę nawiń na wałek i ostrożnie przełóż na ciasto. Dłońmi delikatnie dociśnij masę do ciasta, wygładź. Nadmiar odetnij.
7. W rękawach cukierniczych umieść dowolne tylki, nałóż lukier królewski. Na powierzchni ciasta wyciskaj wzory, przypominające wzorki na pisance. Zaczekaj, aż lukier zastygnie.
8. Opcjonalnie możesz udekorować podkład cukierniczy przy pomocy zielonego lukru i tylki do trawy. Dzięki temu osiągniesz efekt jajka leżącego w trawie.

I gotowe!

Powiem Wam szczerze, że to wciąż nie jest to, czego bym chciała, ale jest zdecydowanie bliżej ideału, niż moje pierwsze podejście do jajka. Ciekawa jestem, jak wypadnie świąteczna wersja… Na pewno je Wam pokażę!


Podobają Wam się takie ciastowe pisanki?


You may also like

Brak komentarzy:

Wszystkie zdjęcia są własnością autorki bloga, chyba że w podpisie znajduje się źródło. Obsługiwane przez usługę Blogger.

FB